Varma kablar

28 nov 2012 11:41 #1 av Göran
Varma kablar skapades av Göran
Problemet är att strömuttaget är högt, på grund av ett datarum med 3 datorer, 2 skrivare, en skanner samt ett värmeelement på 1800w och även en del laddare. Bör man använda 1.5 mm rakt av. Det fungerar som det är idag, fast ibland går proppen när värmeelementet är på och det innebär att det är på gränsen att proppen går. Risken är ju att kablarna kan bli varma under lång tid och det är detta jag vill förhindra. P = U * I ger max effekt 2300 w och kabellängden är max 15m med lite förluster.
Fråga
Ett hus från 40-talet med enbart svarta kablar ledare och nolla. Är det ett bra alternativ att byta ut alla dessa och istället dra 2.5 mm kabel till fördelningsdosor i huset och därefter dela upp (fördela strömmen) kablarna i 1.5 mm ?????? …………………………………
(För även om man har 2.5 mm, så kan man ju inte ta miste på propp, eftersom dessa är olika passform i skåpet och i detta fall 10 A)
(Spisen och tvättmaskinen är inte aktuell i denna fråga, som har 3-fas 2.5 kabel).
Mvh Göran

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 nov 2012 16:04 #2 av Marcus Lundström
Svar från Marcus Lundström i ämnet Varma kablar

Problemet är att strömuttaget är högt, på grund av ett datarum med 3 datorer, 2 skrivare, en skanner samt ett värmeelement på 1800w och även en del laddare. Bör man använda 1.5 mm rakt av. Det fungerar som det är idag, fast ibland går proppen när värmeelementet är på och det innebär att det är på gränsen att proppen går. Risken är ju att kablarna kan bli varma under lång tid och det är detta jag vill förhindra. P = U * I ger max effekt 2300 w och kabellängden är max 15m med lite förluster.

Hur varmt (grader) är det i rummet som varmast, så kan jag eller någon knacka in det i El-vis.

Ett hus från 40-talet med enbart svarta kablar ledare och nolla. Är det ett bra alternativ att byta ut alla dessa och istället dra 2.5 mm kabel till fördelningsdosor i huset och därefter dela upp (fördela strömmen) kablarna i 1.5 mm ?????? …………………………………
(För även om man har 2.5 mm, så kan man ju inte ta miste på propp, eftersom dessa är olika passform i skåpet och i detta fall 10 A)
(Spisen och tvättmaskinen är inte aktuell i denna fråga, som har 3-fas 2.5 kabel).

Tycker inte det är en speciallt bra idé att ändra area på ledningar mitt i en gruppledning. Antar att det är inte är regelvidrigt om man dokumenterar ordentligt. Men det finns egentligen ingen större vits att använda 10A -> 2,5mm2 ledningar i ett vanligt hus.

28 nov 2012 16:25 #3 av Göran
Svar från Göran i ämnet Varma kablar
Tack för svaret! Håller också med dig att det inte är en bra ide. Jag hade bara läst i något forum, där någon gjort detta, men dock med en väl dokumentation så klart.

Mvh

Göran

28 nov 2012 16:36 #4 av Richard
Svar från Richard i ämnet Varma kablar
1 st ny grupp till elementet ?

Intr godkänt att byta från 2,5 till 1,5 mm i en anläggning.

28 nov 2012 18:24 #5 av Mats Persson
Svar från Mats Persson i ämnet Varma kablar
Var står det att man inte får ha olika areor i samma grupp? För egen del har jag annvänt tex 2,5 mm vid markförläggning fast övriga gruppen varit 1,5 och 10A...

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

28 nov 2012 18:39 #6 av Göran
Det jag menade från början var om man kunde dra markförläggning fas, nolla, jord 2.5 mm2 till ex. garage, men väl där i dosa övergå till 1.5 mm2 (lampor,kontakter, 1-fas migsvets etc.)

//Göran

28 nov 2012 18:44 #7 av Peder Myrne
Svar från Peder Myrne i ämnet Varma kablar
Så länge det är dokumenterat och skydden är dimensionerade för minsta arean så finns det inga hinder.

28 nov 2012 18:47 #8 av Mats Persson
Svar från Mats Persson i ämnet Varma kablar
Personligen förstår jag inte varför man inte skulle kunna göra så?

Vet inte om det är förväxlingsrisken vid ev uppsäkring vissa är rädda för? Fast att säkra upp är endå ingen man kan göra hur som helst, utan en nogrann genomgång av hela anläggningen... Du vet ju inte hur den är förlagd enbart genom att stå och titta i centralen tex..

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

28 nov 2012 18:52 #9 av Jonas
Svar från Jonas i ämnet Varma kablar
Om du har infälld installation kan du ju tråda om till tvåfas och gå över till 2x enfas i första kopplingsdosan så att uttaget till elementet får en egen fas. Då kan du även få i jordat vilket är att rekommendera till datorer. Är du inte med på hur jag menar så ödmjukast anlita en fackman, kan bli farligt om detta görs fel.

28 nov 2012 18:53 #10 av Göran
Det var så jag tänkte också!

28 nov 2012 19:25 #11 av Niklas
Svar från Niklas i ämnet Varma kablar
Det är inte möjligen så att ett 1200W element räcker för att hålla värmen i rummet?

Sidan laddades på: 0.039 sekunder

Senaste foruminlägg