Placering av LED-stripp under överskåp i kök

01 sep 2015 08:22 #1 av Mikael Thorshag
Hej!
Ska installera en LED-stripp under överskåpen i ett kök.
Var placerar jag den lämpligast för att få bäst ljus, finns en täcklist längst ut på skåpen som sticker ned 6 cm
är det lämpligt att fästa den där, rädd att det kommer bli en skarp kant på bänkskivan då.
eller ska jag fästa den så ljuset riktas mot det blåa kaklet och studsar ner. väldigt osäker inför placering.
Tacksam för bra råd och tips, gärna någon bild om det finns.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 sep 2015 09:33 #2 av Martin Cargus
Jag hade satt den mitt över så sprids ljuset åt båda sidorna.
Tänk på att listen bör va IP-klassad.
Bilagor:

01 sep 2015 10:36 #3 av Robin Strandberg
Det absolut enklaste i belysningsbranchen är att mäta vart ljuskäglan kommer att hamna. Ta en tumstock eller liknande och lägg från framkant bänkskiva till överskåpet mot listen. Svårt att förklara, men det jag menar är att tumstocken ska symbolisera ljuset som senare kommer bli. Då vet du hur långt in på överskåpen listen ska placeras för att inte få någon kant på bänkskivan.

Jag brukar rekommendera att inte börja längst ut i kanterna heller då det kan bli skarpa kanter på vägg/högskåp eller vad man nu har på sidan om överskåpen. Starta 10cm in från skåpets början och avsluta 10cm innan slutet på skåpet.

IP65-klassad list har jag aldrig använt i kök. Av samma anledning som jag inte sätter IP44-uttag i kök, jag tycker inte det har behövts.

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

01 sep 2015 13:37 #4 av Mikael Thorshag
Tack för mycket bra svar:klapp:
Förstår vad du menar med tumstocken, blir alltså några centimeter in från kantlisten.

01 sep 2015 18:19 #5 av Ronnie Lidström
Vi brukar sätta LED-listen rakt ovan centrum av bänkskiva. Eftersom bänskivan alltid är djupare än överskåpet så blir det ca 10 cm in från kanten av överskåpet.

Se även denna forumtråd för inspiration:

>> Fluxio.se / Showroom / LED-Strip under överskåp i kök istället för lysrör eller spottar

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

29 okt 2015 20:30 #6 av Peder Wahlberg
Det beror ju lite på vilken effekt man vill åstadkomma med belysningen. I detta fall om du har glansigt kakel så kanske man vill undvika reflektioner utav ljuset i kakel. Vi har en aluminiumprofil för led som är vinklad 45 grader som du kan sätta i hörnet längst in, bli väldigt fin spridning utav ljuset med en frostad diffusor på som aldrig bländar med reflektioner. Dessutom kan du sätta in ett vinklat 45 gradigt strömuttag precis där listen sitter och på så sätt kan du även gömma alla kabeldragningar och få både fin arbetsbelysning med led och strömuttag som är bekväma att nå. vi har listen i den lilla katalogen på vår hemsida. www.tedson.se

Sidan laddades på: 0.095 sekunder

Senaste foruminlägg