Vad bör man tänka på vid anställning av en lärling?
Vad har dem för lön? Har hittat på SEF rikt löner för lärlingar, betalar ni exakt utifrån dem eller brukar ni betala mera till dem i månaden?
Något mer man skall tänka på?
Har haft ett 20 tal lärlingar på mitt samvete och man ser ganska snabbt vad de går för.
Det viktigaste är att få "dom" att trivas på jobbet och tycka det är kul och en utmaning att lära sig nya saker hela tiden.
Får man en lärling att trivas och känna sig betydelsefull är det den bästa investeringen du kan göra.
Grundlön först och lön efter prestation baserat på dina mål och vad ni kommit överens om.
En lärling är en investering som är väldigt dyr MEN ger god avkastning om man förvaltar den rätt
Lärlings lönerna som du hittat via SEF är bara lägsta lönen du som arbetsgivare måste ge lärlingen. Sen skulle jag väl vilja säga att lönen uppåt är obegränsad men kanske bör baseras på hur duktig han/hon är, finns ju bättre och sämre lärlingar.
En annan grej är att företaget som anställer lärlingen måste vara ansluten till EIO.
En lärling får i princip aldrig jobba självständigt/ensama.
Lärlingen du anställer måste ha fullgjort gymnasiet med minst G eller motsvarande i betyg eller motsvarande utbildning, annars så kan företaget vara tvunget att bekosta dem kurser som lärlingen saknar så man kan inte sparka en lärling pga det.