Vilken standard för uppmärkning och trådning i skåp?

26 dec 2012 15:59 #1 av Conny W
Vet ej om det framgår så tydligt av rubriken, men vad jag undrar är om det finns någon standard som tar upp hur ett aut.skåp skall/bör se ut? T.ex uppmärkning med partex, när skall partexänden "peka" mot objektet/plinten resp från. Finns det någon rekommendation för att t.ex använda röd tråd för intern trådning?

Bygger inte så mycket skåp - utan får oftast komplettera, problemet är att alla skåp i princip ser olika ut och man får helt enkelt försöka följa föregåendes "princip" - men ofta verkar det inte ens finnas någon direkt logik, partexen pekar åt olika håll överallt och röd/blå/svart är blandat lite hejvilt.

Hur brukar ni göra?

Mitt första inlägg - so be nice. :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 dec 2012 18:15 - 26 dec 2012 19:47 #2 av Peder Myrne
Det finns en del standard på området, men de flesta skåpbyggare kör oftast efter eget huvud (som du ju redan har lagt märke till)

Dessa kan vara värda att titta lite på:
SS EN 60 204-1
SS EN 60 439-1

Lite om dokumentation (inte lätt att förstå fullt ut, författare till sådana här böcker måste ha någon form av bokstavsdiagnos....)
www.sis.se/byggnadsmaterial-och-byggnade...llationer/sek-hb-439

26 dec 2012 18:22 #3 av Conny W
Tack för svaret. Skall titta närmare på dem.

Länken fungerade inte riktigt, men jag antar det är denna du syftar på

Länk

27 dec 2012 18:15 #4 av Billan
Vet inte om de e nån standard men i Montörshandboken man hade i skolan så vare:

(OBS! RÄTTA MIG GÄRNA OM JAG E UTE Å CYKLAR)

"Kabel - Part - Anslutning"

Ex. Kabel/slang/rör som går från skåp, via plintrad, till exempelvis en brytarbox kan döpas till "kabel 2". Part 1 i kabel 2 (förslagsvis brun) ansluts på anslutning x3 på en tryckknapp. Kabeln får då märkning "2 - 1 - x3" i änden som sitter ansluten på plintarna. Änden som ansluts på själva brytarn, via plintraden (förslagsvis plint 104) får märkning "2 - 1 - 104"

Kablar som går till plintar ska vara märkt med "100-nummer" ex. 100,101,102 osv osv.

Kablar som ansluts från en apparat till en annan i SAMMA skåp ska alltid märkas med "0-nummer"

ex. kabel som är ansluten på utgång på tidrelä i ena änden och sedan ansluts på A1 på en kontakor märks med "07" i båda ändarna.

Vad som gäller pilarna på partexen så Tror jag inte de spelar nån roll om jag inte minns fel. men man ska alltid kunna läsa "uppifrån och ner"

ungefär 8 av 10 skåp man vart å rotat i brukar va märkt såhär för mig iallfall....

Som sagt, rätta mig om jag har fel. HAr precis som Conny aldrig byggt så mycket skåp från scratch, utan blir mer nån ombyggnation, felsökning och komplettering.

27 dec 2012 19:07 #5 av Magnus
Så som Billan beskriver det stod det i böckerna även när jag gick i skolan och det är den mest använda teknik som ja stött på iaf.

-Min titel efter citat av Patrik Hedlund-

27 dec 2012 21:54 #6 av Ronnie Lidström
Spelar väl ingen roll vilken väg man sätter partex, bara man sätter alla partex samma väg! Dvs att man inte behöver vrida huvudet vänster för att läsa vissa och höger för andra. Tror jag brukar sätta så man får vrida huvudet till vänster..

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Sidan laddades på: 0.045 sekunder

Senaste foruminlägg