Jobbar inte längre som installatör, men fick för några år sedan ett uppdrag att hjälpa ett företag att utföra "kontroll före drifttagning" i lite över 500 lägenheter. När jag testade JFB så var det ca 15 st av 500 som inte löste på rätt tid... det skulle då (av detta mkt kända fabrikat) betyda att ca 3% av alla JFB (av detta fabrikatet och sändningen) vara kassa!
Har även hittat detta fenomen då installaltörer redovisar sina mätningar i digital form vid besiktningar
Under mina 18 år har jag bytt ca 4 st dvärgbrytare och 1 st JFB. Samtliga Legrand. Har även fått byta hela centraler med Legrand pga. "brumm" i dvärgbrytarna.
Just dessa Legrand har "vi" (vi på firman) märkt att det är nått lurt med, för vi har ca 650 lägenheter i ett 70-tals miljonprogram som för 3-5 år sen fick bl.a ny el med centraler fulla med legrand och vi har bytt säkert 15-20 JFB, 5-10 HB och 15-25 st dvärgar.
Även nån enstaka N plint har vi fått byta i nån "mätarcentral" ( dom har samlat alla undermätare, ABB energimätare, i samtliga trapphus i en stor legrandkappsling i resp. trapphus. därav mätarcentral.. ) där det har vart fullt i plinten och hälften av skruven vart av lr rundade. Visst, det kan va slarv av montörerna, men när vi har bytt har vi trots brukandet av momentmejsel märkt att de har vart ruskigt lätt att dra paj på skruven.
Samt därtill ca 75 st uppsättningar med luckgångjärn , oftast bägge två på samma lucka.
Säger inte att Legrand är nått dyrt skit, men statistiken för oss iaf talar sitt språk.. Fast skulle inte förvåna mig om firman som gjorde det fick tag på ett stort restparti med legrand från nått land granne med Ryssland :rulla: