På ett annat forum så diskuterades det JFB och det nämndes lite grann hur långt tid det tar att komplettera en elcentral med en JFB i egen 4-modulkapsling.
För mig tar det alla gånger 2 timmar att installera en. Tråda om centralen och sy runt 6 mm2, montera kapsling och JFB, pressa ändhylsor och plocka ihop/städa. Knappast att jag klarar det under 1 timme.
Den som säger att de installerar en jordfelsbrytare på under en timme tror jag inte räknar med tiden för att plocka ihop material, köra dit, köra därifrån, prata med kunden och informera om skötsel osv..
Brukar hamna runt en timme med jobbet en halvtimme mer med avprovning mm. skulle säga två om man räknar med att plocka material och köra/till från stället mm.
Detta förutsätter ju givetvis att det inte finns några jordfel och att centralen är lättåtkommplig. Tex sitter i hallen.
Gjorde för ett par veckor sedan 9 st Elcentraler där man satte en egen kapsling jämte.
Skilja Från Elvärmecentralen så de hamnar rätt sida huvudbrytaren (var lustigt kopplat) koppla in JFB och en 2pol automatsäkring in på en EKK som var framdragen sen tidigare. Gjorde även avmätning med att testa JFB både mS och mA och stickosetta uttag i badrum och kök och se så man hade sannjord.
Jag har genom forumet lärt mig att använda ändhylsor. Det är faktiskt mycket roligare att koppla när man har pressade ändhylsor plus att det ser mer proffsigt ut och att icke förglömma, det blir en säkrare anslutning.
Appropå det, finns det behov att efterdra om man använder sig av ändhylsor?
Patrik Hedlund skrev: Jag har genom forumet lärt mig att använda ändhylsor. Det är faktiskt mycket roligare att koppla när man har pressade ändhylsor plus att det ser mer proffsigt ut och att icke förglömma, det blir en säkrare anslutning.
Appropå det, finns det behov att efterdra om man använder sig av ändhylsor?
//Patrik
Funderar ändå på att börja med det.. Vad använder du för ändhylsor? (bild tack) :rulla:
25-åring från Arvidsjaur, jobbar på El & Styr i Arjeplog med installation och service.
Ni som kör med presshylsor kör ni enbart från/till HB och JFB eller kör ni även alla utgående grupper?
Jag kör sällan det på centraler men borde faktiskt köra det mer än vad jag gör. är smidigt som fan. brukar dock bara använda det när man bygger en mindre central eller någon annan styrlåda.
Jag använder ändhylsor på jord och nolla som sätts på skena med skruvfastsättning, skruven har en tendens till att "klippa" av några kardeler på Fkn, kanske för att jag drar åt för hårt, men med hylsor elimineras detta. På 6/10/16 mm2 för bygling mellan normsäkringar och jfb använder jag också ändhylsor, mycket lättare att få in dom i hissklämmor och ingen risk med kardelspret. Även till huvudbrytare använder jag det.
Funderar lite när jag läser grundtanken med tråden...
Ni som är företagare och bestämmer kostnaden för ett arbete som beskrivs här,
Kör ni sånt på löpande eller fastpris?
Körde tidigare som anställd, då tog vi runt 2500 ex moms för en jordfelsbrytar installation.
I dagens samhälle med ROTavdrag så borde det vara lättare att plussa tiden...
Tidigare inlägg i annan kategori om materialpåslag är ju en annan del, när de flesta har nettopris på norm material.
Privatpersoner vill ju oftare ha ett besked om slutsumman innan.
Att mäta upp centralen innan arbetet påbörjas kan ju vara ett sätt att konstatera ev. fel innan för att slippa överraskningar. Då kan man lättare skilja på felsökande tid och tid för installation av jfb.
Firman jag jobbar på tar ca. 3000 kr för att komplettera en gängsäkringscentral med JFB, om kunden vill ha ett fast pris. Vet dock ej om det är inkl. eller exkl. moms. Då är det räknat med 2 timmar, matrial och kanske resa. Osäker.