Låsbar säkerhetsbrytare

11 jun 2014 13:57 - 11 jun 2014 13:59 #1 av Farre
Finns det säkerhetsbrytare som går att låsa med hänglås el liknande när de är tillslagna?

Har problem på ett ställe där ungar går upp på taket till ett dagis på natten och slår av alla säkerhetsbrytare till kyl och frys fläktar så att all mat förstörs.

Förslag på alternativ lösning?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 jun 2014 15:10 #2 av Marcus
Svar från Marcus i ämnet Låsbar säkerhetsbrytare
Kolla hos www.krausnaimer.se annars placera säkerhetsbrytaren i ett låsbart väggskåp eller liknande.

11 jun 2014 18:32 #3 av Johan Lövgren
Har för mig att på Cewe brytarna är det gjort så man kan låsa dom i tillslaget läge om man petar bort en plastflärp. :tummeupp:

11 jun 2014 23:48 #4 av Viktor H
Svar från Viktor H i ämnet Låsbar säkerhetsbrytare
Alternativ lösning; Säkerhetsbrytare i metall, fas ansluten mot kapslingens skyddsjord. :whistle:

12 jun 2014 05:56 #5 av Mikael Markstedt
Tar du denna så är den klar för låsning i både 0 och 1 läge:
www.selga.se/plast/garo/sbg316gh/sbg-316...tare/product/3155204

På dessa så får du 'pilla' bort lite plast för att kunna låsa i 1 läge:
www.selga.se/kapslade/abb/2cma142305r100...tare/product/3145283

//Mikael

Fil bilaga:
Mikael Markstedt
Heltäckande service - Lokalt engagemang Enhetschef Skellefteå
Följande användare sa tack: Farre

12 jun 2014 07:41 #6 av Farre
Svar från Farre i ämnet Låsbar säkerhetsbrytare
Grymt!

Tack för hjälpen :tummeupp:

12 jun 2014 20:37 #7 av Tommy
Svar från Tommy i ämnet Låsbar säkerhetsbrytare

Farre skrev: Finns det säkerhetsbrytare som går att låsa med hänglås el liknande när de är tillslagna?

Har problem på ett ställe där ungar går upp på taket till ett dagis på natten och slår av alla säkerhetsbrytare till kyl och frys fläktar så att all mat förstörs.

Vad är det med folk och säkerhetsbrytare? Har ett liknande jobb imorgon fast med en dörröppnare! :)

13 jun 2014 01:16 - 13 jun 2014 01:18 #8 av Farre
Haha ja det är konstigt varför folk inte kan ge fan i dem.

Har fått mail från beställaren att komma på en kreativ lösning för att förhindra detta.

Idén med en brytare i metall som kittlas lite när man tar i den verkar ju vara lagom kreativt :tokig:

13 jun 2014 05:13 #9 av Paul Wargenstahm

Farre skrev: Finns det säkerhetsbrytare som går att låsa med hänglås el liknande när de är tillslagna?

Jag för min del undrar lite vad det är för ställe som har kyl och frysars säkerhetsbrytare placerade utomhus på taket... Normalt sett så brukar väl brytarna vara placerade intill det objekt de skall bryta? Eller står kylar och frysar på taket också? :P

Und setzt ihr nicht das leben ein, nie wird euch das leben gewonnen sein.

13 jun 2014 08:20 #10 av Olle Andersson

Paul Wargenstahm skrev:

Jag för min del undrar lite vad det är för ställe som har kyl och frysars säkerhetsbrytare placerade utomhus på taket... Normalt sett så brukar väl brytarna vara placerade intill det objekt de skall bryta? Eller står kylar och frysar på taket också? :P

Eftersom det är en förskola som är patienten i detta fall så gissar jag att det är ett storkök det är frågan om. Skulle i så fall gissa att de har en central kökskylanläggning. Är denna placerad utomhus så ser jag det som ett högst lämpligt ställe att placera själva säkerhetsbrytaren utomhus också

13 jun 2014 14:05 #11 av Paul Wargenstahm

Olle Andersson skrev:

Paul Wargenstahm skrev:

Eftersom det är en förskola som är patienten i detta fall så gissar jag att det är ett storkök det är frågan om. Skulle i så fall gissa att de har en central kökskylanläggning. Är denna placerad utomhus så ser jag det som ett högst lämpligt ställe att placera själva säkerhetsbrytaren utomhus också

Klimatanläggning, ja. Dock har jag aldrig sett att man har kylkompressorerna till kyl och frys (för livsmedelsförvaring) utomhus, på taket. Härav frågan huruvida kylar och frysar står på taket...

Und setzt ihr nicht das leben ein, nie wird euch das leben gewonnen sein.

13 jun 2014 16:45 #12 av Viktor H
Svar från Viktor H i ämnet Låsbar säkerhetsbrytare
Kanske är brytare till kondensorfläktarna det handlar om. Kondensorn brukar oftast vara placerad utomhus.

19 jun 2014 07:14 #13 av Farre
Är det emot några regler att låsa en säkerhetsbrytare i tillslaget läge?

19 jun 2014 17:11 #14 av Martin
Svar från Martin i ämnet Låsbar säkerhetsbrytare
Har varit med och installerat ett par kondensorfläktar på ett storkök. Taket ovanför lastkajen står de på /sitter jämte. Står man på taket som förövrigt har stege upp till fastighetens tak så är det ganska lätt att springa dit och slå av brytarna.

42

19 jun 2014 18:00 - 19 jun 2014 21:47 #15 av Ivar Ryding
Man sätter ju både AC-enheter och fläktförsedda kondensorer på tak, så det är egentligen inte konstigt alls att man har säkerhetsbrytaren däruppe.

En annan lösning är en som jag stötte på när jag var på ett butikstak:

(Jag får banne mig inte till det med att infoga bild, någon mod som vill laga det åt mig?)

21 jun 2014 22:11 #16 av Christer Djerf

Farre skrev: Är det emot några regler att låsa en säkerhetsbrytare i tillslaget läge?

Varför skulle det vara det? Skydden sitter i en annan apparat och manövreringen av brytaren är ju upp till anläggningsinnehavaren!

22 jul 2014 02:40 #17 av Ivar Ryding
Mot några regler vet jag inte, men anläggningsinnehavaren kan ju glömma att jag börjar rota med något som är låst i tillslaget läge ;)

Sidan laddades på: 0.054 sekunder

Senaste foruminlägg