Bilel

16 jun 2012 13:18 #1 av Jens Johansson
Bilel skapades av Jens Johansson
Jag har problem med en bil, en Renault megane -01. När jag stänger av motorn och drar ur nyckeln så lyser fortfarande allt fram och bak och instrumentbrädan exakt som när bilen är på. Så varje gång jag ska lämna bilen ett längre tag så måste jag rycka en pol på batteriet. Så fort jag drar tillbaka polen så börjar allt lysa igen. Är det nått vid tändningen som är felet eftersom allt står på eller vad tror ni?

//Jens

Jag visste inte riktigt var jag skulle lägga denna tråd så nån admin får vara snäll och flytta på den om det blev fel.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jun 2012 14:13 #2 av Friedrich Lossien
Svar från Friedrich Lossien i ämnet Bilel
Kan vara ett par grejer, t.ex. ett relä som klibbat eller nån rolig styrbox som inte fungerar som den ska.
Dum fråga, men du har inte ställt nåt vred i "fel läge" :whistle:
Har en kangoo själv och där finns ett vred på en spak vid ratten för att slå av och på lyktorna på bilen. Den tjuter om man glömmer den på, men det kanske inte din gör.

Ska du göra en djupare felsökning så måste du ha ritningarna till bilen. Men du kan ju alltid kolla så att reläet fungerar.
Lycka till!

16 jun 2012 14:34 #3 av Martin
Svar från Martin i ämnet Bilel
hade en firmabil som kladdade relän hejlöst. Man kunde byta 3-4 rellän varje vecka och sen när man stängt av bilen så hade ett helt nytt relä klabbat.
Bilen var inne många gånger på felsökning mm fast de hittade aldrig något fel så de tog tillbaka den.. hehe

42

16 jun 2012 15:07 #4 av Jens Johansson
Svar från Jens Johansson i ämnet Bilel
Jo det tjuter när jag öppnar dörren och lyset fortfarande är på. Men vredet du pratar om har jag testat alla möjligt olika saker med. Vredet behövde jag aldrig röra innan då halvljuset gick igång när man startade bilen, men så kanske det är på kangoo också?. Men reläerna ni pratar om, finns det ett relä för hela skiten då eller? eftersom instrumentbrädan fortfarande lyser och radion kan vara igång?

16 jun 2012 17:53 #5 av Jens Johansson
Svar från Jens Johansson i ämnet Bilel
Hittade felet. Det va ett trasigt relä.. Bara att jag ryckt fel första gången när jag testade.

16 jun 2012 20:36 #6 av Martin
Gött att det löste sig då.

Någon som kan förklara då varöfr mitt bromsljus på bilen inte funkar.

850 96a Sitter en vinge på med bromsljus . tror ej det är dioder för summrar jag eller mätar så har jag en hel krets. Dock så lyser det inte och det är 12v fram till kontakten.
Häromdagen så skulle ag felsöka lite så märkte jag att alla bromsljus var helt döda. Säkringen hade gått. satte i en ny och det lös igen. Dock så funkar fortfarande inte mitt bromsljus i vingen.

Det hade varit en lätt sak bara det att någon idiot på 90 talet tyckte att rostfria skruvar var för dyrt så de försänkta skruvskallarna är ju inte så mycket kvar av om man säger så.

42

16 jun 2012 20:46 #7 av Tobias Karlsson
Svar från Tobias Karlsson i ämnet Bilel
Kolla jordningarna, de brukar strula hejvilt på bilar..

/Linjemästare Karlsson

17 jun 2012 20:57 #8 av Tomas Persson
Svar från Tomas Persson i ämnet Bilel
Jag letar hellre upp ett elfel i ett 10-våningshus än i en bil ;)

"Jaha......där löste den"

18 jun 2012 18:05 #9 av Tobias Karlsson
Svar från Tobias Karlsson i ämnet Bilel
haha det har du fanimej rätt i =)
Ett rent under att bilel fungerar =D

/Linjemästare Karlsson

18 jun 2012 18:27 #10 av Martin
Hehe ja det går fan troll i bilar.

Bästa är ju ändå att ena halvljuset spökar lite sporadiskt och tänder glödtrådsvakten. Man kan dock släcka den genom att bara vrida ett par snäpp på ljusvredet och stanna på halvljus automatik eller läge 1 eller bara återgå till det man hade tidigare.

Fast bästa var ändå när jag hade ett jordfel på en framlyckta där hellyset jordade sig genom dimljuset och igenom mätarhuset. Kan vi säga som så att det var en hel del lampor som lös/glödde i instrumentpanelen. Var bara att inte köra med dimljus och helljus samtidigt. Hittade felet rätt snabbt dock. visade sig att kontaktstycke hade delat lite på sig.

42

Sidan laddades på: 0.043 sekunder

Senaste foruminlägg