DIALux: Lägga till egna armaturer?

02 apr 2011 07:27 - 04 apr 2011 09:42 #1 av Ronnie Lidström
Visst borde det gå att lägga till egna armaturer i Dialux? Borde väl räcka med att man vet spridningsvinkel samt lumen?

Nån som provat detta?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 apr 2011 16:16 - 02 apr 2011 16:19 #2 av Patrik Hedlund
Tyvärr, så minns jag inte hur det var med Dialux. Minns bara att man fick ladda ner armaturfiler från tillverkares hemsidor. Dialux ingick i belysningskursen som vi gick i skolan (dock så minns jag nästan ingenting från den kursen. Kändes som en ganska ointressant kurs för tillfället).

Men jag började fundera på om man kanske skulle testa Dialux lite igen. Men är man tvungen att köpa Dialux för typ 30 000 kr eller finns det att ladda ner? Ska googla och se vad jag finner.

Edit. Hittade det här: www.dial.de/CMS/English/Articles/DIALux/...wnload_sv.html?ID=1#

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

03 apr 2011 05:50 #3 av Ronnie Lidström
Ja Dialux är gratis! man skulle väl iofs kunna ta en befintlig armatur-fil och göra om. Fast känns som att det borde finnas bättre sätt

Fil bilaga:

04 apr 2011 10:00 #4 av Ronnie Lidström
Svarar på min egen fråga:

Det verkar inte finnas något användarvänligt program för att enkelt tillverka egna armaturfiler för dialux.

Däremot hittade jag denna: www.dial.de/HotlineFTP/EULUMDATenglisch.pdf

Där beskrivs vad som ska stå på varje rad i en .ldt fil. Inte helt lätt dock att fatta vad allt betyder.. Enklast är nog att ta en fil från en så snarlik armatur som möjligt och editera den!

Fil bilaga:

Sidan laddades på: 0.041 sekunder