Jag vet inte hur du läser pressmeddelandet, men där står ganska klart och tydligt att de vill ha två behörigheter en fullständig och en upp till 1000V...
Plus att det i förslaget som är inlämnat till regering står att alla ska vara personligt behöriga.. Sen om det kommer heta allmänbehörighet eller att man får en el legetimation spelar väl ingen roll.. Andemeningen från verket är att alla ska ha en behörighet motsvarande dagens ABL...
Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...
Undrar hur många elektriker som tänker starta eget om/när de nya direktiven går igenom? Man har behörigheten och får allt ansvar, finns ju ingen anledning att vara anställd då?
Jag tror att det finns många som vill ha den trygghet som en anställning ger och inte vill vara den som jagar jobb och känner osäkerhet inför morgondagen. Att driva ett eget företag är inte bara roligt.
Vi får väl följa utvecklingen vart det här tar vägen. Nu kommer en utredare tillsättas och representanter för branschen kommer säkert att få var med i arbetet. jag är övertygad om att det kommer fram något bra av det här.
EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida
www.euu.se
EIO har på ett mycket skickligt sätt lobbat / hjärntvättat Elsäkerhetsverket att tycka att detta är världens bästa idé, och dessutom fått det att se ut som Elsäkerhetsverkets idé. "Vi stödjer Elsäkerhetsverkets förslag", mhmm?
Det är ett riktigt dåligt förslag som kommer att leda till att t.ex. bemanningsföretag kan ta in "elinstallatörer" som inte har i närheten av dagens ditos kompetens. Och inte bara bemanningsföretag utan vilket företag som helst. Vem har den breda kompetensen här, jo ingen.
Markus Nilsson skrev: EIO har på ett mycket skickligt sätt lobbat / hjärntvättat Elsäkerhetsverket att tycka att detta är världens bästa idé, och dessutom fått det att se ut som Elsäkerhetsverkets idé. "Vi stödjer Elsäkerhetsverkets förslag", mhmm?
Det är ett riktigt dåligt förslag som kommer att leda till att t.ex. bemanningsföretag kan ta in "elinstallatörer" som inte har i närheten av dagens ditos kompetens. Och inte bara bemanningsföretag utan vilket företag som helst. Vem har den breda kompetensen här, jo ingen.
Inte korrekt. EIO har i sitt remissvar till Elsäkerhetsverket varit kritisk till flera delar i förslaget men positiva till att revidera ett hundra år gammalt system för att stödja en utveckling av branschen.
Sammanfattning av EIOs remissvar:
Är i grunden positiv till en översyn av behörighetssystemet för att vidmakthålla och öka elsäkerheten samt främja elteknikbranschens framtida utveckling. Man anser dock att många beskrivningar är oklara och föresår därför en djupare diskussion där EIO deltar. EIO ställer sig positiv till att stödja den fria rörligheten inom EES-länderna, att i en förordning förtydliga ansvaret för utförda elinstallationer, att fortsatta utreda hur yrkesmannens kompetens kan definieras samt att förändra krav på anställningsförhållande. Man ställer sig positiv till en statlig kompetenskontroll men kunskapsnivån i den föreslagna behörighetsnivån måste utredas.
Man delar förslagets avgränsning av det behörighetskrävande arbetet men anser att det inte är realistiskt att endast ha en reglerad kompetensnivå för lågspänning. Man bör också fortsätta att utreda vem som ska kunna utföra kontroll innan en anläggning tas i bruk.
De föreskrifter som behöver utarbetas med anledning av förslaget kräver ett nära samarbete med branschen. Man delar inte synen på att kostnaderna blir låga utan anser att många av yrkesmännen inte utan stora utbildningsinsatser kan uppnå en kompetensnivå motsvarande ABL.
Man uppfattar även att förslaget indirekt pekar på att personerna behöver genom en eftergymnasial utbildning för klara provet.
En sammanfattning av alla remissvar finns på Elsäkerhetsverkets hemsida:
Allt prat om att nya behörigheten skulle höja kompetensen i företaget blablabla!
lite undrande till varför el firmorna inte kan vara mer utbildande och uppföljande i sin personals kunskaper?
Jag menar man går utbildningen och sen ska man komma ihåg allt man lärde sig i 3 kanske skoltrötta år!??
och dessutom så får domflesta lärlingar och första års montörer skitjobben och stannar i sin utbildning som var tänkt att vara en del av jobbet efter skolan.
Jag tror att man som företagare måste ta mer ansvar för utbildning och att kontinuerligt repetera elläran i praktisk tillämpning och där igenom få en kompetent arbetsstyrka och det gör att man blir konkurenskraftiga som installatörer.
Har jobbat på firmor där arbetare blir beordrade att sätta stege eller dra grovkabel hela dagarna på industri och gör man så i flera år så försvinner kunskaper inget konstigt med det, det gör ingen till idioter utan firman förvaltar sitt kapital i kunskap hos sina anställda dåligt!
Patrik Bergsten skrev: Allt prat om att nya behörigheten skulle höja kompetensen i företaget blablabla!
lite undrande till varför el firmorna inte kan vara mer utbildande och uppföljande i sin personals kunskaper?
Jag menar man går utbildningen och sen ska man komma ihåg allt man lärde sig i 3 kanske skoltrötta år!??
och dessutom så får domflesta lärlingar och första års montörer skitjobben och stannar i sin utbildning som var tänkt att vara en del av jobbet efter skolan.
Jag tror att man som företagare måste ta mer ansvar för utbildning och att kontinuerligt repetera elläran i praktisk tillämpning och där igenom få en kompetent arbetsstyrka och det gör att man blir konkurenskraftiga som installatörer.
Har jobbat på firmor där arbetare blir beordrade att sätta stege eller dra grovkabel hela dagarna på industri och gör man så i flera år så försvinner kunskaper inget konstigt med det, det gör ingen till idioter utan firman förvaltar sitt kapital i kunskap hos sina anställda dåligt!
Stavas pengar.
Det ska vara svarta siffror i bokslutet. Utbildning är en kostnad som man har väldigt svårt att motivera.
Det är mycket mer ekonomiskt(kortsiktigt) att sätta nykomlingen där han drar in mest pengar
Detta är naturligtvis hur fel som helst.
Jag generaliserar nu, visst finns det företag som är jättebra men det finns tyvärr många gånger långt fler som inte är det.
Säg gärna emot om jag har fel.
Som jag ser det finns det en hel del problem med dagens system, bland annat yrkesmannens svaga ställning och att konsumenter har svårt att förstå systemet. (Vi har ju själva många gånger svårt att förstå hur det hänger ihop. )
Som jag har förstått det är SEF främst missnöjda med att man föreslagit en statlig elektrikerlegitimation; de föredrar det redan befintliga ECY-systemet.
Men snälla... Det är väl endå inte en statlig elektrikerlegitimation man föreslagit???
Hade så varit fallet hade nog alla varit glada, nästan.
Att man ska göra om dagens behörighetssystem är kanske rätt, men det är ju inte ett litet steg man hoppar om förslaget går igenom. Och att påstå att det rör sig om en elektriker legitimation??? När man säger så så känns det som att man vill vilselededa folk om vad det eg handlar om.
Nä gör som i grannlandet norge om man nu ska göra om. Där har man både statlig elektrikerlegitiomation och statlig elinstallatörslegitimation... Man har dock även hjälpmontörer, vilket är lite sämre, menmen...
Hur EIO kan gilla detta förstår jag överhuvudtaget inte alls. Man undanrörejer ju chefens (oftast) position. Han hamnar ju i en helt ny situation där hans anställda utan större problem kan starta eget och ta kunderna med sig.
Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...
Så jävla enkelt är det inte att starta eget och kunna leva på det. Att det skulle hända kommer ju ske i vissa fall troligen men inte kommer det att bli ett stort problem. Många trivs nog i den trygghet de har som anställda. För EIO:s del skulle det väl vara mer positivt med fler företag = fler betalande medlemmar isf.
En chef är en chef vare sig denne har en behörighet eller inte, det är nog inte heller något problem. I ett företag sköter man många olika saker och chefen är ju den som ser till att allt flyter på, mycket av tiden går ju åt till arbeten som gör så att montörerna kan sköta sitt arbete.
Sedan får vi förstås se vad en utredning kommer fram till. Det är ju inte säkert att en sådan utredning köper Elsäkerhetsverkets förslag rakt av. Det kommer säkerligen att bli ändringar.
Det är inte så konstigt att EIO välkomnar en förändring av det gamla systemet. Som Janne Larsson nämner påverkar inte detta vem som leder och fördelar arbetet. Jämför med ett åkeri där chefen som delar ut jobben inte nödvändigtvis behöver ha körkort, men det måste chaufförerna ha.
För övrigt så är de flesta medlemsföretagen i EIO småföretagare.