Jag förstår att ur den synpunkten så är det något mer fördelaktigt i vissa anläggningar, typ lägenheter. Allafall ur nätägarperspektiv. Dock så tycker jag inte att Handbok 419 ligger långt efter...
Detta är en snabb skiss jag gjorde på ett fiktivt objekt.
=N1P1 mäter =N1A1
=N1N1P1 mäter =N1N1A1
=N1N2P1 mäter =N1N2A1
=N2P1 mäter =N2A1
=W1P1 mäter =W1W1 (detta är en kabel som överkopplas till flera centraler)
=W1N1P1 mäter =W1N1A1
=W1N2P1 mäter =W1N2A1
Det blir ganska tydligt vad den mätare som mäter centralen kallas. Den heter lika den central som är närmast underliggande, fast P istället för A.
Det som kan ställa till det är om man lägger in två mätare i serie, en för statestikmätning och en för debiteringsmätning, då kan man teoretiskt kalla centralen för t.ex =N1N2A1, statestikmätaren för =N1N2P1 och debiteringsmätaren för =N1N2P2.
Jag skulle hellre se att man i sina installationsanvisningar ger instruktioner om hur märkning ska ske inom gällande standards tolkningsutrymmen. Man skulle kunna skriva att debiteringsmätare skall ha numrering enligt nummer på betjänad central/anläggningsdel. Det kommer aldrig förekomma två debiteringsmätare i serie så då skulle man vara hemma enligt mig. Alternativt att man skulle skriva att den ska komma först i nummerordningen om flera typer av mätare förekommer.
Varför ska man då bry sig om vilket system, varför kan man bara inte märka efter det gamla?
Dokumentationsskäl helt enkelt. Sverige är generellt en som en bananrepublik vad det gäller dokumentation, förmodligen för att det av många anses dyrt, tråkigt, svårt och förhållandevis onödigt.
Ponera att från central =N1N2A1 går ut en kabel till en dosa, där den grenas och går vidare till en annan dosa där den grenas igen och sedan vidare till ett vägguttag.
=X1F1 (Gruppsäkring)
=X1W1 (Gruppledning)
=X1X1 (Första dosa)
=X1X1W1 (Kabel till nästa dosa)
=X1X1X1 (Andra dosa)
=X1X1X1W1 (Kabel till vägguttag)
=X1X1X1X1 (Vägguttag)
Så om vi nu vill att uttaget ska ha namn så man vet både från vilken central i anläggningen den matas och vad uttaget har för referensbeteckning så lägger vi helt enkelt ihop namnet på centalen =N1N2A1 med uttagsnamnet =X1X1X1X1 och får =N1N2A1X1X1X1X1, ganska komplicerat och långt istället för att bara skriva t.ex AB1A Gr.1, men vill vi bara märka upp vilken gruppsäkring den går ifrån så gör vi väl det... =N1N2A1 och säkring =X1F1 blir =N1N2A1X1F1. 11 tryckningar på dymon istället för 9, inte så jobbigt...
Men nu ska man hålla i tanken att hela anläggningen är ju uppknuten till nätägarens nät där vi kan ponera att från trafo går en kabel till ett markskåp och sedan en serviskabel till fastigheten.
=T1 (Trafo)
=T1W1 (Kabel från trafo till markskåp)
=T1N1A1(Markskåp)
=T1N1W1 (Serviskabel)
Då kan vi ta hela nätägarens anläggning =T1N1N1 (det blir N1 istället för W1 eftersom anläggningen förgrenar sig annat än i en central) centralens namn = N1N2A1 och uttagets namn =X1X1X1X1, och slå ihop dessa till =T1N1N1N1N2A1X1X1X1X1 och helt plötsligt kan man spåra uttaget hela vägen till transformatorn.
Teoretiskt sätt skulle man kunna spåra uttaget hela vägen till kraftverkets generator om man tycker sånt är kul och man har gått om dymotape...
Fördelen som jag ser för nätägare är att man kan få samma översikt över sitt nät, fast ännu bättre. Man kan dokumentera gränsdragningar på ett helt annat sätt.
Mätaren =N1N2P1 består ju av flera delar (tänk på att vi byter aspekt här!! Funktionen(=) består av Produkter(-))
=N1N2P1-U1 (Kapslingen, mätartavlan)
=N1N2P1-X1 (Plintar inkommande kabel)
=N1N2P1-W1 (Internt kablage från inkommande plint till mätare)
=N1N2P1-P1 (Själva mätaren)
=N1N2P1-W2 (Interntkablage från mätare till utgående plint)
=N1N2P1-X2 (Plintar utgående kabel)
Helt plötsligt kan man definiera vilken del av anläggningen som ägs/monteras/bekostas av vem, eller vem som ansvarar för den genom att den får ett namn.
Hur argumenterar jag för att man
inte ska använda det äldre, förutom att man tappar det som jag ovan beskrev som en fördel så är det ju faktiskt en upphävd standard. Det hade varit konstigt om man bestämt att man generellt ska göra avsteg från SS 424 17 20 och märka L1 som svart och L2 som brun. Eller att man valt att inte följa Elinstallationsreglerna utan Blå Boken och menat att man uppfyller god elsäkerhetsteknisk praxis med den.
Edit: Ibland går det fort, kapslingar betecknas oftast med U i produktaspekten, inte C