Fluxio
Elbranschens mötesplats
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
Patrik Hedlund skrev: Jag är för lat för att leta själv, men skulle inte du kunna vara snäll leta reda på något exempel på något förslag som EIO har som skulle försämra det för oss.? Vem vet, jag kanske ändrar åsikt när jag får se vad det egentligen är för tokiga förslag.
//Patrik
Det är väl ingen hemlighet att det är vänstern och facket som gjort så att vi har fått det så bra som vi har det och att högerpartiet tidigare har varit emot rösträtt osv osv. Men saker har förändrats och det är inte längre 60-tal där det enda som fanns var jättestora företag med giriga arbetsgivare och massor av arbetare med dåliga avtal. Nu är ju majoriteten av företag av mindre sort med arbetsgivare som är själva fd. arbetare och vill sina anställda väl, men samtidigt tjäna sig en hacka och nästan alla arbetare/anställda har det bra. Skillnaderna är inte så stora längre och mentaliteten hos de flesta är helt förändrad. Att då fortsätta tjafsa om hur de två sidorna har sett ut tidigare är ju bara fjantigt och bör inte ens tas upp i en seriös diskussion.Johan Sponton skrev: Det är väl just kravet på elutbildning som dom vill ta bort. Hur skulle det se ut?
Dessutom att kunna ändra om på arbetstiderna är inte ok.
Att facket vill driva igenom frågan om att vi skall kunna säga nej till övertid är något jag helt och fullt stöder.
Det jag inte hittade när jag sökte, och som jag ser som mer intressant är äldre avtalsrörelser, och vilka ursprungliga krav dom båda sidorna hade. Där kan vi lättare se vem som strider för vems intressen.