TN-C till TN-S i dosa?

16 aug 2011 21:05 #21 av Viktor
Svar från Viktor i ämnet TN-C till TN-S i dosa?

Patrik Hedlund skrev: Om du kör N1XV 5G6, varför är du då tvungen att köra med TN-C till centralen?

//Patrik

Precis som Ronnie skrev, har jag också utgående TN-C matningar från centralen.
Man får inte gå från TN-S till TN-C.

Det får bli PEN-tejp då, men man kanske skulle toppa av med PEN partexmärkning också. Både sås och strössel ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 aug 2012 20:05 #22 av Jonas
Svar från Jonas i ämnet TN-C till TN-S i dosa?
Jag har fått lära mig att enda stället man får gå från TN-C till TN-S är i en central eller motsvarande, typ apparatskåp. Vet inte var man hittar det i föreskriften dock :blush: Någon som kan bekräfta/dementera?

23 aug 2012 20:47 #23 av Patrik Hedlund

Jonas skrev: Jag har fått lära mig att enda stället man får gå från TN-C till TN-S är i en central eller motsvarande, typ apparatskåp. Vet inte var man hittar det i föreskriften dock :blush: Någon som kan bekräfta/dementera?

Det har jag också fått lära mig.

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

24 aug 2012 04:14 #24 av Martin
Svar från Martin i ämnet TN-C till TN-S i dosa?
Japp det enda stället jag med ftt lära mig.

Sen så förekommer det att man hittar det i serviser och stigare förvisso.

Har sett kablar som är 10x5 i bägge ändar men på mitten kanske bara 3x6plus6. Någon som nödskarvat troligen

42

24 aug 2012 09:52 #25 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet TN-C till TN-S i dosa?
Det lär har funnits krav i gamla föreskrifter på att övergång till TN-S ska göras i en central:
www.voltimum.se/punbb/viewtopic.php?id=738

Nu finns det bara allmänna regler om överskådlighet etc som William hänvisar till. En fördelningslåda kan ju inte vara fel även om den inte kan klassas som en elcentral.

28 sep 2012 18:39 #26 av Rikard Ågren
Jag håller på med en påbyggnad nu där vi vill använda den gamla vent.agg matningen (3X16/16) för byggström (63A). Hade först tänkt sätta upp en central för att gå över till TN-S, men det räcker alltså med att göra detta i en dosa, väl uppmärkt såklart? Och hur var det nu, är det krav på JFB även för ett 63A uttag för byggström? Isf är det ju lika bra att sätta upp en liten kapsling

Projektledare el, styr och automation

28 sep 2012 20:24 #27 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet TN-C till TN-S i dosa?
Fördelningslåda tycker jag låter bättre ;)
Och JFB krävs bara för uttag och handhållen elmaterial upp till 32 A enligt 704.410.3.4.
Större strömmar förväntas hanteras av större grabbar, alltså inte stöddigare utan klyftigare.

29 sep 2012 05:51 #28 av Rikard Ågren
Då får det bli en fördelningslåda :tummeupp:

Projektledare el, styr och automation

29 sep 2012 10:58 #29 av Marcus Lundström
Tänk på dock att för byggström krävs utlösningsvillkor på 0,2s. Med ett par 63A kablar hopskarvade kan lätt bli långa så en jordfelsbrytare kan vara ett sätt att klara utlösningsvillkoret.

Förresten ska väl all byggström föregås av JFB?

29 sep 2012 11:29 - 29 sep 2012 12:02 #30 av Mats Jonsson
Svar från Mats Jonsson i ämnet TN-C till TN-S i dosa?

Marcus Lundström skrev: Tänk på dock att för byggström krävs utlösningsvillkor på 0,2s. Med ett par 63A kablar hopskarvade kan lätt bli långa så en jordfelsbrytare kan vara ett sätt att klara utlösningsvillkoret.

Förresten ska väl all byggström föregås av JFB?

Kravet på 0,2 sekunders frånkopplingstid är borttaget sedan flera år. För ett uttag med märkström 63 A får frånkopplingstiden inte överstiga 5 sekunder.

Det som Rikard beskriver bedömer inte jag som en "byggströmsanläggning". Det blir väl ett fast installerat uttag. Vad man sedan använder uttaget till kan ju inte installatören bestämma.

Blanda inte ihop reglerna för utförande av elinstallationer för bygg- och rivningsplatser med vanliga elinstallationer. Som exempel kan nämnas följande. Vi tar ut en matning till en byggströmscentral. Detta blir en vanlig huvudledning. Men från och med byggströmscentralen kan det vara fråga om en elinstallation för till exempel en byggarbetsplats.

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö AB
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund, Rikard Ågren, Marcus Lundström

Sidan laddades på: 0.042 sekunder

Senaste foruminlägg